• 1116 017-3 kicsi good
  • DSCN8394 kicsi good
  •  MG 3153 kicsi

A Rail Cargo Hungaria felkészült

.

Intermodális fuvarozás, díjmentes rakodási idő, speciális gabonatarifa az irányvonatok továbbításánál

A mezőgazdasági szezonra készülve megteremtették egy gyakorlatilag kimeríthetetlen kapacitású vagonpark igénybevételének lehetőségét - mondta Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. elnök-vezérigazgatója a Világgazdaságnak. Ezenfelül a szemes termények fuvarozása zavartalanságának érdekében intermodális megoldásokat dolgoztak ki a dunai kikötők bekapcsolásával. Leszögezte: a vállalat számos új intézkedést is bevezetett annak érdekében, hogy a magyar gabona nemzetközi versenyképességét korszerű logisztikai megoldásokkal növelje. A Rail Cargo Hungaria minden tekintetben felkészült a szezonban várható terhelésre.

Az idei első negyedév tapasztalatai azt mutatják, hogy egyelőre visszafogott a szemes termények piaca. Gabonából április végéig 270 ezer tonnával kevesebbet fuvaroztak, mint az elmúlt év azonos időszakában. Ez érthető, hiszen az étkezési búza és a kukorica hazai felvásárlási ára az év elejétől esik, és nem éri el az előző évi szintet. Az intervenciós raktárakban így mintegy hárommillió tonna gabonát tárolnak, de ezek kiszállításának ütemezése a piaci helyzet és az idei termés függvénye. Akárhogy is alakul, a társaság eszközparkja folyamatos fejlesztésével, vagonkapacitásának a nemzetközi vasúti együttműködésben történő kiterjesztésével, önálló vontatási képességük növelésével eleget tud tenni az igényeknek. A forgalom jelentősebb, 50-60 ezer - legfeljebb 80 ezer - tonnás bővülésére szeptembertől számítanak. A vállalat 12 ezer vagonjából 700 a speciális gabonaszállító kocsi. Ez elegendő az éves átlagos szemestermény-forgalom több mint felének lebonyolítására. Az ezen felül szükséges vagonokat más vasúti társaságoktól bérlik, illetve nemzetközi együttműködések keretében biztosítják. Május közepén megegyeztek a horvát, szlovén és olasz vasutakkal egy közös kocsipool (közös rendelkezésre álló vagonpark) kialakításáról, amely az Olaszországba irányuló gabonaexportot bonyolítja majd le - tudtuk meg Kovács Imrétől. Magyar- és Olaszország 40-40 százalékkal vesz részt benne, a szlovén vasút részesedése 20 százalék. Megegyeztek a díjakban is, így az együttműködés az igények jelentkezésekor azonnal elkezdődhet. Ugyancsak friss fejlemény, hogy megállapodtak a német vasúttal, a DB-vel is a Nyugat- Európába irányuló gabonafuvarozási feltételek javításáról. Ennek értelmében 50-50 százalékos arányban velük is kialakítottak egy közös kocsipoolt, amelyet az igények függvényében használnak majd. Anyavállalatukkal, a Rail Cargo Austriával alkotott cégcsoportjuknak pedig összesen 30 ezer vagonja van, tehát a saját lehetőségeik is rendkívül tágak.

A Rail Cargo Hungaria az idén fejlődésének új korszakába lépett. Versenyképes, korszerű, rugalmas szolgáltatásokat nyújtó vállalatot épít. Ennek érdekében fejleszti önálló vontatási képességét, amely lehetővé teszi, hogy részben függetlenítse magát más vállalatok kapacitásproblémáitól. Jelenleg mintegy száz tapasztalt, magasan képzett mozdonyvezető továbbítja a modern villanymozdonyokat, amelyekből jelenleg 23, az év végére már 29 áll rendelkezésükre. Ugyanez a cél vezérli a társaságot a jelenleg ismert legfejlettebb informatikai folyamatirányítási rendszerek bevezetésénél. Ezek sok egyéb mellett lehetővé teszik, hogy ügyfeleik kevesebb anyagi ráfordítással szervezzék meg logisztikai feladataikat. Az informatikai intézkedések gazdasági jelentőségére példa a járatoptimalizálási rendszer bevezetése. Ennek eredményeként a társaság éves átlagban 17 százalékkal csökkentette a célállomások eléréséhez szükséges kilométerek számát, és ezzel nagyjából arányosan a felhasznált energiaköltséget, a pályahasználati díjat és persze a fuvarozáshoz igénybe vett időt is. A hatékony szolgáltatások érdekében más megoldásokat is keresnek: együttműködnek a vízi fuvarozókkal is. A gabonaszállítási csúcsok idején a csepeli, a bajai és az adonyi kikötőbe viszik a terményt, majd ezt követően vízi úton juthat el a célállomásokra. A legfontosabbak Koper, Rijeka és Constanca. E törekvés megvalósítása érdekében leányvállalatuk, a Rail Service Hungaria Kft. (eddig MÁV Kombiterminál Kft.-ként volt ismert) előrehaladott tárgyalásokat folytat, hogy tulajdonrészt szerezzen az adonyi kikötő üzemeltetésében a vasúti exportforgalom növelése érdekében. Az idei szezonra készülve számos olyan intézkedést is hoztak, amelyek megkönnyítik megrendelőik helyzetét, egyúttal pedig társaságuk versenyképességének megőrzését szolgálják - mondta az elnök-vezérigazgató. Ezek között említette, hogy 24 óra díjmentes rakodási időt biztosítanak a fuvaroztatóknak és speciális gabonatarifát garantálnak az irányvonatok továbbításánál. Ez utóbbi egyik eleme a degresszív fuvardíj, azaz a távolság és volumen növekedésének arányában csökken a díjegység. Kovács Imre szólt arról is, hogy a Rail Cargo Hungaria tevékenységének minden területén optimalizálja a működését, ezt a piac pozitívan értékeli. Ezt bizonyítja, hogy a megrendelők a piacvezető vasúti árufuvarozó vállalatra az első negyedévben 10 százalékkal nagyobb forgalmat bíztak, mint egy évvel korábban.

(Forrás: Világgazdaság, 2010. június 2., szerda, 9. oldal)