• 1116 017-3 kicsi good
  • DSCN8394 kicsi good
  •  MG 3153 kicsi

Hírek az orosz vasút háza tájáról

.

Az Orosz Vasutak (RZSD) 600 km hosszú, Moszkvát és Szentpétervárt összekötő, nagysebességű vonal megépítésére tett javaslatot április elején. A bejelentést egy konferencián tették meg, amelyen állami szervek, az orosz tudományos élet és az üzleti élet képviselői vettek részt.


Denisz Muratov, a nagysebességű vonalak igazgatója szerint a Moszkva - Szentpétervár vonalat 400 km/h sebességre kell kiépíteni. Kivitelezése során mintegy 250 mérnöki létesítményt kellene megépíteni, köztük alagutakat, hidakat, völgyhidakat. Az RZSD a távolság 2 és fél óra alatt történő leküzdésével számol, szemben a jelenlegi 3 óra 45 perces eljutási idővel, amelyet a szintén nagysebességű Szapszan vonatok 250 km/h sebességgel teljesítenek.
Vlagyimir Jakunyin, az RZSD elnöke elmondta, hogy a vonal építése az Életciklus szerződés menedzsment-modell (ÉSZM) alapján történne, hozzátéve: ez volna az első, RZSD által elindított és egész Oroszország egyik legnagyobb ilyen projektje. A finanszírozásra, építésre és üzemeltetésre új társaságot alapítanának, a befektetés megtérülését a pálya nyílt hozzáférésre megnyitásától és a beszedett pályahasználati díjakból várják.
A korábbi tapasztalatok alapján Jakunyin nemcsak az ÉSZM használatát javasolta, hanem az európai szabványok adaptálását is, amely az építési-üzemeltetési költségeket 20-40 százalékkal csökkenthetné.
Az új vonalon várhatóan évente 14 millió utast szállíthatnának. A társadalmi hatásokat is beleszámítva, az RZSD becslése szerint a nettó haszon 1500 milliárd rubel körül mozogna, ami a költség haszon arányt 2:1 értékre állítaná be.

Az Orosz Vasutak reformjának újabb lépéseként önálló szervezetként megalakították a Szövetségi Személyszállító Társaságot (SzSzT), amely a távolsági személyszállítás lebonyolításáért felelős.
Az  SzSzT létrehozására az RSZD elnöksége 2008-ban tett javaslatot, a terv tavaly kapott kormányzati jóváhagyást. A társaság jegyzett tőkéje 137 milliárd rubel, az RZSD tulajdonosi hányada 100% (mínusz 1 részvény). Április elsejével a társaság átvette az RZSD szövetségi személyszállítási igazgatóságát, annak 16 regionális üzletágával, 43 járműtelepével, 29 javítóműhelyével és két személyszállítási igazgatóságával, valamint 24600 személykocsijával és százezer dolgozójával.
Az  SzSzT vezetése két fejlesztési elképzelést dolgozott ki. Az alap stratégia a jelenlegi gazdasági fejlődésen alapul, és az RZSD eddigi teljesítményeinek továbbfolytatásával számol. Eszerint 257 milliárd rubelnyi befektetésre van szükség a következő 10 év során, amelybe beletartozik 1540 személykocsi vásárlása 2013-ig, valamint további 4080 beszerzése 2013 és 2020 között.
Az ambíciózusabb elképzelés megvalósítása 443 milliárd rubelbe kerül, és első körben 1698, később 6864 jármű megvásárlását jelenti. További 200, a RIC előírásoknak megfelelő hálókocsi beszerzése már folyamatban van, ezeket a normál nyomtávú közlekedésre alkalmas kocsikat a Siemens Mobility és a Transzmas holding Tver vagongyára közösen gyártja.

Vlagyimir Jakunyin, az RZSD elnöke és Alekszej Beljajev, a szlovákiai Tatravagonka vezérigazgatója két megállapodást írt alá április 7-én, amelyekben vasúti járművek előállítása és tesztelése területén tudományos és technikai együttműködési szándékukat fejezik ki.

Az első megállapodás technológiai dokumentációk egymás számára történő átadásáról, szakemberek orosz társaságoknál képzéséről szól. A képző társaságok a későbbiekben orosz-szlovák közös projektekben vesznek részt.
A második egyezmény egy vasúti járműveket tervező és gyártó közös vállalkozás létrehozását vetíti előre. Tavaly a Tatravagonka Poprad készített egy, az orosz piacra belépni képes prototípus kocsit, és az RZSD teherszállító leányvállalatával 1000 eltolható tetejű, Habinss-ból átalakított kocsi gyártásáról állapodott meg.

(Forrás: Magyarközlekedés.hu)