• 1116 017-3 kicsi good
  • DSCN8394 kicsi good
  •  MG 3153 kicsi

Napi Gazdaság konferencia: válaszút előtt a logisztikai szektor

.

A magyarországi logisztikai ágazat fejlődését, jövőképét a következő években a nemzetközi tendenciák mellett alapvetően az új kormányzati szakpolitika fogja meghatározni. Az erre való felkészülés jegyében rendezett szakmai konferenciát „Parkolópálya vagy gyorsítósáv" címmel a Napi Gazdaság 2010. április 27-én. A tanácskozáson a logisztikai szakma kiemelt képviselői osztották meg egymással véleményüket az ágazat jövőjének alakulásáról és az állam által abban betöltött szerepről, felelősségről. Megvizsgálták egyebek között azt is, hogy az új kormány politikája mennyire van összhangban azzal a pekingi törekvéssel, amely Magyarországot intenzíven bekapcsolná a kínai áruszállítás európai szakaszába.

A konferenciát dr. Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa nyitotta meg. Beszédében hangsúlyozta, hogy Magyarországon a gazdaság újjáépítése az egyik legsürgetőbb feladat, ennek során az egyik legfontosabb eszköz a logisztika. A fórumon részt vett és előadást tartott Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria elnök-vezérigazgatója, Horváth Miklós, a Magyar Logisztikai Klaszter elnöke, Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára, Tomcsányi István, a Hungarokombi Kft. ügyvezető igazgatója, Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke, illetve Szalma Botond, a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke.

Kovács Imre elnök-vezérigazgató előadásában hangsúlyozta, hogy a Rail Cargo Hungaria, illetve névelődje a MÁV Cargo a privatizációt követően látványos eredményeket ért el, az elmúlt időszakban megőrizte a hazai vasúti áruszállítás piacvezető pozícióját. Kovács Imre egyértelműen jelezte az állam, a kormány, illetve szakpolitika szerepének fontosságát a vasúti áruszállítás fejlesztésében. Véleménye szerint az új kormánynak a gazdasági eredményesség fokozása érdekében nyitottabbnak kell lennie a párbeszédre és a partnerségre. Kovács Imre szerint jelenleg egyenlőtlen az ágazat állami támogatásának elosztása, így az itthon támogatásban nem részesülő vasúti áruszállításban a nemzetközi versenytársak - a máshol létező állami dotálás révén - erősebb pozícióba kerültek. Az elnök-vezérigazgató hangsúlyozta, ahhoz, hogy a magyar árufuvarozás megőrizze és fokozza versenyképességét, a hatékony és eredményes nemzetközi mintákat kellene követni. Ennek első lépéseként szükséges újragondolni az állami támogatás jelenlegi rendszerét, amelyet európai szinten egységessé kellene tenni és célszerű lenne kiterjeszteni az összes piaci szereplőre. A nem állami tulajdonban lévő piaci szereplők számára is elérhetővé, igazságosabbá és diszkriminációmentessé kell tenni a fejlesztési alapok elosztását. A pálya-hozzáférési díjrendszerrel, valamit a menetvonal igények elbírásával kapcsolatban is fontos lenne kedvezőbb feltételeket meghatározni.

Az új kormánynak a logisztikai szektor stratégia partnere lehet. Ezt pedig a szakpolitikai program kidolgozásánál mindenképpen figyelembe kell vennie, ha a stagnálás helyett a fejlődést akarja választani.

(forrás: Rail Cargo Hungaria)