• 1116 017-3 kicsi good
  • DSCN8394 kicsi good
  •  MG 3153 kicsi

Levegő Munkacsoport: óriási tartalékok a vasúti áruszállításban

.

A Levegő Munkacsoport szerint óriási tartalékok vannak a vasúti áruszállításban, amivel visszaszorítható lenne a kamionforgalom a gazdaság teljesítményének visszafogása nélkül.

A civil szervezet "Az áruszállítás közútról vasútra történő átterelésének lehetőségei Magyarországon" című tanulmányában rámutat: számos olyan áru létezik - például egyes mezőgazdasági termékek, építőanyagok -, amelyek szállításának vasútra terelése rövid idő alatt megoldható.

A New York-i székhelyű Közlekedés és Fejlesztéspolitikai Intézet megbízásából készített tanulmány rámutat arra is, hogy jelentős kihasználatlan lehetőséget rejt a kamionok vasúton történő szállítása, a Ro-La forgalom.

Számításuk szerint ily módon egy-két éven belül az éves szállítási teljesítményből viszonylag kis költséggel mintegy évi 6 millió tonna árut lehetne a közútról átterelni vasútra. Bár ez a közúton szállított árutömegnek mindössze 2,5 százaléka, tonnakilométerben mérve - vagyis a megtett távolsággal is számolva -, jóval többet jelent, mivel a vasúti szállítás általában nagyobb távolságokra történik, mint a közúti. A tanulmány megállapítása szerint fizikailag sincs akadálya annak, hogy akár évi 30 millió tonna áru átkerüljön közútról vasútra, ez tömegében 12 százaléka, a tonnakilométerben mért teljesítményben viszont már 25-30 százaléka az éves közúti teherszállítási teljesítménynek.

A Levegő Munkacsoport szerint elengedhetetlen, hogy a kormányzat kialakítsa a fenntartható közlekedés modelljét, és egy intézkedési tervet készítsen a megvalósítására. Ennek része lehetnek a versenyfeltételek fokozatos kiegyenlítése, beleértve a közúti fuvarozásnak biztosított egyoldalú kedvezmények felszámolását.

A szükséges lépések közül a Levegő Munkacsoport a legfontosabbnak tartja a "használó fizet" és a "szennyező fizet" elv következetes érvényesítését a teherfuvarozásban. Amíg ugyanis a vasúti teherszállítók megfizetik a tevékenységük költségeit, addig a nehéz tehergépkocsik üzemeltetői csak a töredékét fedezik az általuk okozott költségeknek.

 

(forrás: MTI Eco)