• 1116 017-3 kicsi good
  • DSCN8394 kicsi good
  •  MG 3153 kicsi

Előnyben a környezetkímélő közlekedés

.

Az Európai Unió közlekedéspolitikája egyre inkább a környezetkímélő megoldásokat helyezi előtérbe, ezért a kombinált árufuvarozásnak jelentős szerepe lesz a jövőben - hangzott el a kombinált fuvarozással foglalkozó vállalatokat tömörítő európai szövetség, az UIRR megalakulásának 40. évfordulóját ünneplő konferencián Brüsszelben október 21-én.

A brüsszeli székhelyű európai szakmai érdekvédelmi szövetséget 1970-ben nyolc, kombinált árufuvarozással foglalkozó vállalat hozta létre Münchenben, jelenleg tizennégy országból 18 tagja van, köztük a magyar Hungarokombi Kft. Az ünnepséget megelőző sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a válság az európai kombinált árufuvarozást is érzékenyen érintette, az 1998-2008 között évente elért átlagosan 6 százalékos növekedés tavaly 17 százalékkal esett vissza a tagvállalatoknál, viszont idén már javulásra lehet számítani az európai gazdaságok beindulása okán. A szövetség adatai szerint tavaly a tagvállalatok - amelyek az európai kombinált árufuvarozás mintegy 70 százalékát adják - 4 millió 990 TEU-t teljesítettek, országaikban belföldön 24 millió tonna árut fuvaroztak, 8,4 milliárd árutonna-kilométert teljesítettek. A határon átnyúló forgalomban 37,1 millió tonna árut továbbítottak, teljesítményük meghaladta a 30,4 milliárd árutonna-kilométert. A konferencián részt vevők hangsúlyozták: a kombinált árufuvarozás versenyhelyzetének javulását vetíti előre, hogy a közlekedési miniszterek tanácsa nemrégiben megváltoztatta az európai úthasználati díj, az Euromatrica szabályozását. A szövetség reményei szerint ennek bevezetésével csökkenhet a vasút versenyhátránya, ami abból adódik, hogy vasúton mindenütt pályahasználati díjat kell fizetni, szemben a közúttal. Berényi János, az európai kombinált árufuvarozók és vasúttársaságok közötti legmagasabb szintű egyeztető fórum, az Interunit elnöke az ünnepi sajtótájékoztatón hangsúlyozta: fontos, hogy Európában javuljon a vasúti infrastruktúra, ezáltal gyorsabb legyen az áru továbbítása a kombinált árufuvarozásban. A konferencián Jean Eric Paquet, az Európai Bizottság igazgatója azzal köszöntötte az ünneplőket, hogy az európai közútdíjhasználatról hozott döntés megnyitotta a lehetőséget az egyenlőbb versenyfeltételek kialakítása előtt. A kombinált áruszállítás mellett említették a felszólalók azt is, hogy becslések szerint tavaly 2,25 millió tonnával kevesebb szén-dioxid-kibocsátással lehetett számolni Európa útjain, mintha csak közúton vitték volna az árut. Számítások szerint 300 kilométeren túli árufuvarozásnál már megéri közútról vasútra terelni az áruszállítást. A brüsszeli konferencián a kombinált árufuvarozás előnyei között említették a hatékonyságot, a biztonságot, példaként elhangzott, hogy lényegesen jobbak a közlekedési baleseti mutatók a közúti árufuvarozással szemben.

 

(forrás: Magyar Közlekedés)