• 1116 017-3 kicsi good
  • DSCN8394 kicsi good
  •  MG 3153 kicsi

A BILK-en újra a válság előtti a forgalom

.

A válság mélypontján érkezett Fullér István a BILK Kombiterminál élére, ez az év azonban már a fellendülésrõl szól. A múlt évhez képest 26,2%-os volt az év elsõ kilenc hónapjában a növekedés, alulról súrolva a 100 ezer TEU-t, így év végére 135 ezer TEU a cél, elérve 2007 számait. A kontinentális forgalom az összforgalom 20%-át közelíti meg. Eközben a partnerkapcsolatok erõsítésével sikerült növelni az alaptevékenységen kívüli bevételeket is.

Noha a BILK Kombiterminál a Rail Cargo Hungaria érdekeltségi körébe tartozik, a terminál minden érdekelt elõtt azonos feltételekkel áll nyitva. Így fordulhatott elõ, hogy a legnagyobb operátor a terminálon a Hamburgi és Bremerhaveni Kikötõvel heti hat nap közvetlen eljutást adó Eurogate Intermodal, amelynek BoxXpress fantázianevű vonatait a résztulajdonukban álló Floyd vasúttársaság továbbítja Magyarországon. A második legnagyobb operátor (ismét) a Hungaria Intermodal a BILK-en, az immár Spellenberg Gábor vezette társaság a Rail Cargo Austria csoport tagja.

Régi-új szereplõként újra megjelent a BILK-en a Metrans is. Így egy „jobb napon" már 7 pár vonat fordul meg a terminálon. A válság elõtti idõszakhoz képest nõtt a félpótkocsik száma heti 215 darabra, ami a forgalom 10%-át adja. Ez alapvetõen az LKW Walter cégnek köszönhetõ, amely részben a Hupaccal, részben a Hungaria Intermodallal működik együtt a Ruhrvidékrõl érkezõ kontinentális forgalom szervezésében. Külön örömteli, hogy a félpótkocsik egy része átrakás után, szórt forgalmú küldeményként egészen a Rail Port Arad terminálig vasúton megy. A félpótkocsik kezelése kihívás elé állította a BILK-et, mivel a bakdaruk elektronikája érzékeny az egyenetlen súlyeloszlású félpótkocsikra, ami meghibásodásokhoz vezet.

A BILK menedzsmentje idén nagyobb hangsúlyt fektetett a közúti fuvarozásra, ezen a területen 35 partnert megkeresve végül 24 partnerrel kezdtek együttműködést, aminek révén összesen 419 fuvarfeladatot akviráltak 30 milliárd Ft értékben, amelyet leányvállalatuk, a BILKTRANSZ bonyolított, felhasználva az újonnan beszerzett félpótkocsit. Fullér István minõségi projektet indított a hatékonyság és minõségnövelés érdekében. A Fábián Zoltán kereskedelmi igazgató vezette „minõségi projekt" célja a hatékony, megbízóbarát, felelõsséggel elhatárolt, áttekinthetõ, eredményorientált szervezet működése érdekében változásmenedzsment intézkedések meghatározása. A projekt keretében négy területet tekintenek át: termináli technológia, vasúti technológia, információáramlás, szervezeti felépítés és humán erõforrás.

A projekt során feltárt intézkedéseket 2011 elsõ negyedévétõl alkalmazzák a terminálon. A termináli vasúti technológia áttekintése szép példája annak, hogy a vasúti liberalizáció hatására túlzottan elaprózódott az egyes társaságok tevékenysége. Az érkezõ vonatok Soroksár terminál MÁV-állomásra érkeznek, ahol a Rail Cargo Hungaria kocsivizsgálói átnézik a szerelvényt, mielõtt a Rail Service Hungaria szervezte tolatómozdony a MÁV adta tolatócsapattal át nem állítja a szerelvényt a terminálra, a daruk alá (vagy mellé). Mivel az induló vonatoknak elsõbbségük van az érkezõkhöz képest, a már eleve késve érkezõ vonat kocsivizsgálatra várva további késéseket szedhet össze. A Soroksár terminál pályaudvarra érkezés és az árukiadás közötti négyórás technológiai idõ csökkenhetne, ha az érkezõ és induló (jellemzõen azonos) szerelvény kocsivizsgálatát összevonnák, és áthelyeznék a MÁV állomásról a terminálra. A Floyd és a GYSEV már most is a terminálon vizsgálja a szerelvényt. A vezérigazgatónak van egy álma: egyszer talán a BILK Kombiterminálnak lesz vasútüzeme, és akkor az EU által favorizált one-stop-shop modell működése a jelenlegi anomáliák megszüntetését eredményezné.

A BILK Kombiterminál menedzsmentje nagy hangsúlyt helyezett az ügyfélkapcsolatokra, ezért októberben és novemberben három csoportban tartottak bejárással egybekötött partnertalálkozót külön az operátorok, külön a speditõrök és külön a hajósok. E találkozókon ismertették az idei eredményeket és a jövõ évi terveket, árakat. Ami az árakat illeti: marad az eddigi struktúra, de néhány tétel ára emelkedik valamelyest, például a tárolással kapcsolatosaké. A tárolási díj vagy épp az az alóli mentesség a forgalomszabályozás egyik leghatékonyabb eszköze. Például az egymásra nem pakolható félpótkocsik fajlagos helyigénye nagyobb, mint a konténereké, így azok csökkentik az „elméleti kapacitást". Ha a forgalom növekedése jövõre is fennmarad, akkor 2012-ben üzembe állhat két új gumikerekes bakdaru (RTG). E beruházás paraméterezése már most zajlik, hitelt pedig azt követõen venne fel rá a BILK Kombiterminál Zrt., miután lejár az elsõ ütemű fejlesztés euróhitele 2012-ben.

(forrás: Navigátor)