• 1116 017-3 kicsi good
  • DSCN8394 kicsi good
  •  MG 3153 kicsi

Megépül a V0-s tehervasúti körgyűrű

.

A Rail Cargo Hungaria Zrt. számára nagy jelentősége van a magyar kormány 2013. február 27-én hozott, a Budapestet elkerülő V0-ás tehervasúti körgyűrű megépítéséről szóló döntésének. A 360 milliárd összköltséggel tervezett beruházás – amelynek kivitelezése akár már 2014 tavaszán elkezdődhet és 2017-re be is fejeződhet – napokkal lerövidítheti például a tranzitfuvarok menetidejét.

Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. Igazgatóságának elnöke a bejelentéssel kapcsolatban rámutatott, hogy az új kétvágányú, kizárólag vasúti teherfuvarozásra szánt pálya megépítése vállalatunk számára az üzleti kapcsolatok bővítésének lehetőségét rejti magában, már a menetidő csökkentése miatt is. Ez a korábbinál előnyösebb feltételeket teremthet akár a közép- és távol-keleti ipari központok termékeinek vasúton, Záhony átmenettel Nyugat-Európába történő fuvarozásához. A klasszikus kelet-nyugati forgalomban az áruk jelenleg több napig utaznak Magyarországon keresztül. A Budapest-centrikus vasúti hálózatból következik, hogy ma még a Ferencvárosi Pályaudvaron keresztül halad a legtöbb teherfuvar. Mivel a személyvonatok elsőbbséget élveznek, a tehervagonok itt néha sokáig rostokolnak. A V0-s elkerülő szakasz előnyei érezhetőek lesznek a Rail Cargo Group Délkelet-Európa piacaira irányuló üzleti törekvéseinek valóra váltásakor is, mivel a kétvágányú pálya a Törökország, Románia és Nyugat-Európa közötti menetidőt is rövidíti majd.

Kovács Imre hangsúlyozta, hogy a hosszú menetidő miatt Magyarország súlyos versenyhátrányban van a hazánkat elkerülő alternatív útvonalakkal szemben. Szlovákiában és Lengyelországban nagyon dinamikusan fejlesztették az átmenetet, ami jelentős fuvarvolumeneket von el a magyarországi forgalom elől. Részben ez is az oka annak, hogy míg húsz évvel ezelőtt 100 millió tonnányi áru haladt át hazánkon, addig ma már csak 40 millió tonna.

Az új tehervasúti útvonal a Budapestet Győrrel és Béccsel összekötő 1-es vasúti főútvonalról Tatabánya - Szárligetnél ágazik majd le, és Vértesboglár - Vértesarcsa - Ercsi - Kiskunlacháza - Bugyi - Dabas útvonalon éri majd el a Budapestet Cegléddel és Nyíregyházával összekötő 100-as útvonalat. Az útvonalat úgy építik meg, hogy például Székesfehérvár, Pusztaszabolcs, Kecskemét és Szeged felé is legyen leágazása. A 113 kilométer hosszú vasúti szakasz kétszer is áthalad majd a Duna fölött. Ehhez két új vasúti hidat is kell építeni.

A tervezett kétvágányú, végig villamosított vasúti pályán a tehervonatok akár 160 km/órás sebességgel haladhatnak majd. Az elképzelések szerint az új útvonal révén a vasúti teherszállítmányok a jelenlegi több nap helyett egy nap alatt szelhetik majd át az országot