• 1116 017-3 kicsi good
  • DSCN8394 kicsi good
  •  MG 3153 kicsi

Stratégiai együttműködési megállapodás Magyarország második trimodális logisztikai központjával

.

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren épülő logisztikai központ vasúti árufuvarozási támogatásáról és vasút-logisztikai kiszolgálásáról Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke, CEO és Herdon István, a Xanga Csoport elnök-vezérigazgatója. Az aláírás megteremti az eddig csak a közúti és a légi teherfuvarozási módok kezelésére alkalmas létesítmény harmadik logisztikai modalitásának feltételeit. Magyarországon ezentúl Budapest mellett már Debrecenben is működik trimodális logisztikai központ, amely közvetlenül és rövid távon 200 új munkahelyet teremt.


A megállapodást a felek Kósa Lajos, Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere, Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke és Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese jelenlétében írták alá.
Dr. Kovács Imre az eseményen rámutatott, hogy a keleti gazdasági kapcsolatok újjáéledésével Debrecen és térségének szerepe felértékelődik az európai vasúti korridorok mentén. Az Európai Unió nagy hangsúlyt fektet az emberi környezet fokozott megóvására, ami egyet jelent a közúti teherforgalom egyre nagyobb részének vasútra terelésével. Az ezzel összefüggő szabályozások és az elektronikus útdíj küszöbön álló magyarországi bevezetése együttesen jelentősen növelik azt a gazdasági potenciált, amelyet a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren létesülő trimodális logisztikai központ teremt. A Rail Cargo Hungaria Zrt. számára különösen a Romániával és Bulgáriával bonyolított egyre élénkebb vasúti árufuvarozás szempontjából fontos, hogy a társaság érdekeltségébe tartozó Railport Arad mellett Debrecen ezen forgalmak fordítókorongja lehet. A Rail Cargo Hungaria Zrt. ezért az idén díjmentesen végzi az iparvágány kiszolgálását és éves szinten 50 ezer tonnás vasúti forgalmat prognosztizál a trimodális logisztikai központba. A bevezetés időszakában a piacvezető vasúti árufuvarozási társaság üzletpolitikai kedvezményekkel, komplex szolgáltatói csomagok kidolgozásával is támogatja a létesítmény forgalmának felfutását.


Herdon István, a Xanga Group elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy az általa irányított tőkebefektetési és ingatlanfejlesztési cégcsoport a területen 3,5 milliárd forintos beruházással vasúti átrakó terminált, ipari logisztikai csarnokot, egy további ipari csarnokot épít és kiépíti a bázis út- és közműhálózatát. A MÁV Zrt.-vel együttműködve felújította az iparvágányt is. A Xanga a Rail Cargo Hungaria Zrt.-vel közösen térképezi fel a Debrecen és vonzáskörzetében jelentkező vasúti szállítási igényeket. Az együttműködés kiterjed a közös üzletfejlesztési és marketing stratégiára is. Herdon István végezetül közölte, hogy a trimodális központ fejlesztését az Észak-Alföld Operatív Program (ÉAOP) kiemelt projektje keretében valósítja meg.


Kósa Lajos Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere beszédében kiemelte, hogy a Debreceni Nemzetközi Repülőtér Magyarország Dunától keletre eső részének és a határmenti területeknek – beleértve Kelet-Szlovákiát, Nyugat-Ukrajnát és Erdélyt – kiemelkedő fontosságú közlekedési központjává vált. Az elmúlt 3 évben végrehajtott fejlesztések, menetrendszerinti járatok, eszközbeszerzések, repülőtéri vasúti logisztika kiépítése Debrecent nemzetközi viszonylatban mérve egyértelműen a térség megkerülhetetlen logisztikai központjává tette. A ma létrejövő stratégiai megállapodásnak és a folyamatban lévő fejlesztéseknek köszönhetően rövid távon 200 új munkahely a következménye, hosszabb távon viszont ennek a többszöröse. A kelet-magyarországi vasúti teherforgalom egyre jelentősebb része tevődik át a jövőben a repülőtérre, mentesítve ezáltal a város szívében lévő pályaudvar lakókörnyezetét a káros, zavaró hatásoktól.


Pál László, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, hogy a Magyar Kormány kiemelt figyelmet fordít a vasút fejlesztésére, az utóbbi években jelentős rekonstrukciók történtek és történnek. A vasút reneszánszát éli hazánkban. Ezt bizonyítja a debreceni trimodális logisztikai központ létrehozása, valamint a Debrecen–Szolnok–Cegléd–Budapest vonalról leágazó, a fővárost elkerülő vasúti körgyűrű (V0) előkészítő munkáinak megkezdése is. E fejlesztésekkel párhuzamosan nemzeti pályahálózat működtetőként a MÁV mindent megtesz azért, hogy a lehető leggyorsabban továbbítsa úti céljuk felé a más térségekből ide érkező, vagy a nemzetközi repülőtérről induló áruszállító vonatokat.


Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke az eseményen példaértékűnek nevezte a beruházó, a város, a piacvezető vasúti fuvarozó vállalat és a MÁV Zrt. összefogását hozzátéve, hogy az NKH vasúti hatóságként minden jogszerű támogatást megadott és ezentúl is megad az ügy főszereplőinek. Hangsúlyozta: az együttműködés nyertese Magyarország, hiszen a Csepeli Szabadkikötő után hamarosan létrejön az ország második trimodális központja. Mint mondotta, bízik abban, hogy az ország más – hasonló adottságú – városaiban is elgondolkodnak majd a debreceni példán.