• 1116 017-3 kicsi good
  • DSCN8394 kicsi good
  •  MG 3153 kicsi

Új név, új stratégia, új tevékenységek

.

Eseménydús másfél éve volt a Bajtai István vezette Rail Service Hungaria Kft.-nek. Nemcsak az anyavállalatuk privatizációjának közvetlen és közvetett következményeit kellett átvezetni az akkor még MÁV Kombiterminál Kft. néven működő társaságnak, de az alaptevékenységeinek jelentős újragondolása is időszerű volt az elmúlt évek piaci tendenciái okán. A megújult társaság már meg is kezdte az új tevékenységek és szolgáltatások végzését, amelyekről a társaság ügyvezető igazgatója beszélt lapunknak.

- Miért volt szükség a társaság tevékenységének újrapozícionálására?

- Ahogy azt régi elnevezésünk (MÁV Kombiterminál) is mutatta, a társaság elsődlegesen a konténerterminálok üzemeltetésére lett alapítva. Néhány éve még országos hálózatot igazgatott társaságunk, ám az antennarendszerű kiszolgálások csökkenése és az egyes terminálokon meghatározó partnerek magyar piacról való kivonulása okán a terminálok száma csökkent, idén március 31-vel például a szombathelyi terminált is bezártuk. A terminálbezárások előzménye az a stratégiai döntés volt, hogy olyan veszteséges tevékenységet, amelyik nem illeszkedik a Rail Cargo Hungaria (RCH) csoport jövőképébe, nem végzünk. Így a saját kezelésünkben mára csupán a szolnoki konténerterminál és a kiskundorozsmai Ro-La-terminál maradt, valamint Gyékényesen is végzünk konténeremelési tevékenységet.

- Mi lett a Rail Service Hungaria új stratégiája?

- A társaságunk új, teljes elnevezése Rail Service Hungaria Vasútüzemeltetői, Rakománykezelési és Létesítménygondozási Kft., ami azt mutatja, melyik az a három pillér, amelyre a jövőbeni tevékenységünket építeni szeretnénk. Kizárólagos tulajdonosunk, a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) igazgatósága 2010 februárjában fogadta el az akkor még MÁV Kombiterminál Kft. névre hallgató társaságunk funkcionális jövőképét, amelyet 2009-ben dolgoztunk ki. A stratégiaalkotás során áttekintettünk az RCH cégcsoport ellátási láncát, és megnéztük, hol tudnánk ebben értéket hozzáadni. Ha nem találtunk volna ilyen pontokat, akkor talán a céget sem lett volna értelme fenntartani. A konténertermináli tapasztalatainkat azonban továbbra is kamatoztatjuk, hiszen a megmaradt termináljaink mellett tulajdonosok vagyunk a székesfehérvári terminált üzemeltető cégben, a Logisztár Kft.-ben, a BILKen üres konténereket deponáló Kelenföldi Konténerdepó Kft.-ben és a kürtösi Rail Port Arad terminálban. Emellett személy szerint a BILK Konténerterminál Zrt. igazgatósági munkájában

is aktív szerepet vállalok, mint igazgatósági tag. Az év elején továbbá stratégiai lépésként tulajdonrészt szereztünk a Törökbálinti Konténerterminál Kft.-ben, ami lehetőséget teremt arra, hogy helyszíntől függetlenül közvetlen kapcsolatban legyünk az anyavállalat kombinált forgalomban érintett fuvaroztatóival. 

- Friss hír, hogy a Rail Service Hungaria tulajdonos lesz az adonyi kikötőben. Miért?

- Már az új stratégia része az adonyi Duna-kikötőbe való tervezett beszállásunk, ahol a 10% körüli részesedésünkkel természetesen nem a kikötő üzemeltetése áll stratégiánk  középpontjában, hanem az RCH cégcsoport szinergiáinak kihasználásában szeretnénk üzletet realizálni. A csoportszinergia kapcsán szeretnénk, ha a vasúti fuvarozást a Rail Cargo Hungaria végezné, a szállítmányozási feladatokat pedig a Raabersped Kft. bonyolíthatná. Így egy (új) fuvarban egyszerre három társaságunk tudna aktívan részt venni, ami a hatékonyság és eredménytermelés szempontjából sem elhanyagolható. Az adonyi trimodális kikötőben (ahol a közút, a vasút és a hajózás is jelen van) elsősorban gabona (építve a kikötő melletti 84 darab 6000 tonnás silóra), vasérc (az ukrán-osztrák relációban) és koksz átrakásával számolunk (a lengyel-román relációban), de kisebb mértékben műtrágya és más termékek vasúti-vízi kombinált szállítása is elképzelhető. Noha Baja és Komárom között több dunai kikötő is van, mi mégis bízunk Adonyban és annak jó adottságaiban. Persze szükség van fejlesztésekre is a kikötőben, ezek révén négy hajó lenne egyidejűleg rakodható a megfelelő belső technológia kialakítása mellett.

- Mi a helyzet a kürtösi Rail Port Arad terminállal?

- A Rail Port Arad terminál beindult, ismertsége nő. 2010 az első teljes üzemi évünk, amelyre a felfutást vártuk. Úgy néz ki, ez be is következik, egyre több konténer és félpótkocsi érkezik a terminálra, tarthatónak tűnik az erre az évre tervezett 8 ezer TEU-s forgalom.

- A rakománykezelést, vagyis a szükség szerinti áruigazítást hagyományosan és évek óta végzi társaságuk, de a létesítménygondozás számomra újszerű tevékenységnek hat. Mit takar ez?

- Ez év második felétől egy hároméves program részeként átvennénk az RCH által használt teljes kül- és beltéri felületek létesítménygazdálkodási feladatait. Első lépésként a takarítást, második körben a műszaki karbantartást, rovarirtást, tűzvédelmi feladatokat is. Ezen  túlmenően az általunk csak részben használt Bajcsy-Zsilinszky út 25. szám alatti központi irodaépületünk esetén irodaház-menedzsmenti feladatokat is végzünk. 

- További izgalmas terület a vasútvállalati tevékenységük. Mik a céljaik e területen?

- A vasútüzemi jelenlétünket növelni kívánjuk. Ma már nemcsak vasútvállalati engedéllyel rendelkezünk, hanem biztonsági tanúsítvánnyal, sőt térségi pályahálózat-működtetési engedélyekkel a dél-pesti térségre (a BILK és a Szabadkikötő területére). A csepeli kikötő (BSZL) területén már több éve mi végezzük a tolatási és beállítási feladatokat, míg a BILK-en még viszonylag új a jelenlétünk. Ott az RCH vonatainak beállítását végezzük bérelt mozdonyainkkal, amelyeket saját, főállású mozdonyvezetőink vezetnek. Decembertől szolgálatba állnak a saját tolatásvezetőink is, amivel tovább javul és olcsóbbá válik a szolgáltatásunk. Heti 36 vonatpár fordul meg a BILK-en, ebből 30-32 beállítása lesz a mi feladatunk, ha a GYSEV-vel is aláírjuk az erről szóló szerződést. December közepétől már nemcsak a darupálya alá való átállítást végezzük, hanem Ferencvárosból mi vontatjuk Soroksárra, a BILK-re és a Soroksári úti vasútállomáson át a Csepeli Szabadkikötőbe a tehervonatokat. Ezzel javul majd az anyavállalatunk Taurus mozdonyainak a kihasználtsága, csökken a Budapest-Ferencváros-BILK közötti menettartam - ami rossz esetben eddig több volt, mint a Ferencváros - Hegyeshalom közötti út ideje. A következő lépés Záhonyban a széles- és normál nyomtávú tolatási tevékenység elindítása lesz. Várhatóan ezt is sikerül meglépnünk ez év végére.

(forrás: Navigátor)