• 1116 017-3 kicsi good
  • DSCN8394 kicsi good
  •  MG 3153 kicsi

NKH: csökkent a vasúti árufuvarozás teljesítménye

.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) piaci jelentése szerint a vasúti árufuvarozásban az árutonnában mért szállítási volumen 17,7 százalékkal, az árutonna-kilométerben kimutatott teljesítmény 21,7 százalékkal volt kevesebb 2009-ben, mint a megelőző évben.

A visszaesés továbbra is a nemzetközi vasúti fuvarozásban jelentkezett erőteljesebben, ahol 2008-hoz képest a továbbított áru tömege 25,7 százalékkal 29,962 millió árutonnára, a teljesítmény 24,6 százalékkal 6,41 milliárd árutonna-kilométerre esett vissza tavaly.

A belföldi forgalomban vasúton szállított áru tömege 11,2 százalékkal 12,450 millió árutonnára nőtt, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény ugyanakkor 3,4 százalékkal csökkent, a belföldi forgalomban a vasút 1,327 milliárd árutonna-kilométert teljesített.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság összesítése szerint az országos működési engedéllyel rendelkező árufuvarozó vasúti társaságok árbevétele - cégek előzetes adatai alapján - 2009-ben 83,693 milliárd forintot tett ki. Ez 20,486 milliárd forinttal, 19,7 százalékkal kevesebb a 2008. évinél.

Az NKH szerint a gazdasági válság egyértelműen éreztette a hatását a vasúti szektor árbevételében, a vasúti társaságok jövedelmezőségével kapcsolatos végleges adatok azonban majd csak az éves beszámolók elkészültével fognak rendelkezésre állni - olvasható a piaci jelentésben.

A vasúti árufuvarozás részesedése az egész szállítási ágazaton belül tovább csökkent, árutonnában mérve a 2008. évi 15 százalékról 14 százalékra, árutonna-kilométerben kifejezve 18,4 százalékról 15,4 százalékra mérséklődött.

Az NKH vasúti igazgatósági főosztályának becslése szerint 2010-ben a vasúti árufuvarozás teljesítménye a jelenlegi szinten stabilizálódhat. A válság utáni növekedésből várhatóan a közúti fuvarozás fog elsőként profitálni, így a vasúti árufuvarozás részesedése az összteljesítményeken belül előreláthatólag tovább fog csökkenni.

Forrás: HVG.hu

A MÁV-Trakció Zrt. a mozdonyok határon való átjárhatóságát szorgalmazza

.

A MÁV-Trakció Zrt. szorgalmazza, hogy a közép-kelet-európai országok vasúttársaságai oldják meg a mozdonyok határon való átjárhatóságának problémáját, erről májusban a leginkább érintett magyar, szlovák és osztrák vasút szakértői egyeztetnek - mondta Márkus Imre, a MÁV-Trakció Zrt. vezérigazgatója csütörtökön a Magyar Közlekedés szaklap konferenciáján, Budapesten. Elmondta: az egyeztetés azért szükséges, mert több vasúttársaság, köztük a MÁV-Trakció mozdonyai nem tudnak a szlovák vasúti pályára bemenni, elsősorban adminisztratív akadályok miatt. A MÁV-Trakció vezérigazgatója elmondta: jelenleg azok a magyar mozdonyok sem közlekedhetnek a szlovák vasúti pályán, amelyeket az uniós csatlakozás előtt beengedtek.

(forrás: Mfor.hu)

Napi Gazdaság konferencia: válaszút előtt a logisztikai szektor

.

A magyarországi logisztikai ágazat fejlődését, jövőképét a következő években a nemzetközi tendenciák mellett alapvetően az új kormányzati szakpolitika fogja meghatározni. Az erre való felkészülés jegyében rendezett szakmai konferenciát „Parkolópálya vagy gyorsítósáv" címmel a Napi Gazdaság 2010. április 27-én. A tanácskozáson a logisztikai szakma kiemelt képviselői osztották meg egymással véleményüket az ágazat jövőjének alakulásáról és az állam által abban betöltött szerepről, felelősségről. Megvizsgálták egyebek között azt is, hogy az új kormány politikája mennyire van összhangban azzal a pekingi törekvéssel, amely Magyarországot intenzíven bekapcsolná a kínai áruszállítás európai szakaszába.

A konferenciát dr. Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa nyitotta meg. Beszédében hangsúlyozta, hogy Magyarországon a gazdaság újjáépítése az egyik legsürgetőbb feladat, ennek során az egyik legfontosabb eszköz a logisztika. A fórumon részt vett és előadást tartott Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria elnök-vezérigazgatója, Horváth Miklós, a Magyar Logisztikai Klaszter elnöke, Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára, Tomcsányi István, a Hungarokombi Kft. ügyvezető igazgatója, Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke, illetve Szalma Botond, a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke.

Kovács Imre elnök-vezérigazgató előadásában hangsúlyozta, hogy a Rail Cargo Hungaria, illetve névelődje a MÁV Cargo a privatizációt követően látványos eredményeket ért el, az elmúlt időszakban megőrizte a hazai vasúti áruszállítás piacvezető pozícióját. Kovács Imre egyértelműen jelezte az állam, a kormány, illetve szakpolitika szerepének fontosságát a vasúti áruszállítás fejlesztésében. Véleménye szerint az új kormánynak a gazdasági eredményesség fokozása érdekében nyitottabbnak kell lennie a párbeszédre és a partnerségre. Kovács Imre szerint jelenleg egyenlőtlen az ágazat állami támogatásának elosztása, így az itthon támogatásban nem részesülő vasúti áruszállításban a nemzetközi versenytársak - a máshol létező állami dotálás révén - erősebb pozícióba kerültek. Az elnök-vezérigazgató hangsúlyozta, ahhoz, hogy a magyar árufuvarozás megőrizze és fokozza versenyképességét, a hatékony és eredményes nemzetközi mintákat kellene követni. Ennek első lépéseként szükséges újragondolni az állami támogatás jelenlegi rendszerét, amelyet európai szinten egységessé kellene tenni és célszerű lenne kiterjeszteni az összes piaci szereplőre. A nem állami tulajdonban lévő piaci szereplők számára is elérhetővé, igazságosabbá és diszkriminációmentessé kell tenni a fejlesztési alapok elosztását. A pálya-hozzáférési díjrendszerrel, valamit a menetvonal igények elbírásával kapcsolatban is fontos lenne kedvezőbb feltételeket meghatározni.

Az új kormánynak a logisztikai szektor stratégia partnere lehet. Ezt pedig a szakpolitikai program kidolgozásánál mindenképpen figyelembe kell vennie, ha a stagnálás helyett a fejlődést akarja választani.

(forrás: Rail Cargo Hungaria)

A Rail Cargo megújította szerződését a BorsodChemmel

.

Újabb hosszú távú, három évre szóló megállapodás született a Rail Cargo Hungaria Zrt. és a BorsodChem Zrt. között. A cégek között hagyományosan jó és folyamatos az üzleti kapcsolat.

A Rail Cargo Hungaria évente a vegyipari vállalat közel 860 ezer tonna áruját, különböző alapanyagait, termékeit fuvarozza a legkülönbözőbb célállomásokra. A legjelentősebb import országok között szerepel Románia, Csehország és Oroszország. A legnagyobb mennyiséget Romániából szállítják be, az egyik legfontosabb export célország pedig Ausztria.

Az év elején aláírt hosszú távú kereskedelmi megállapodás tovább erősíti a vállalatok közötti jó partneri viszonyt, jobban kiaknázza a szinergiákat és az együttműködés új perspektíváit nyitja meg a cégek számára.

(forrás: Rail Cargo Hungaria)